24.11.2023.

Razlike između smart tahografa i digitalnog tahografa

Razlike između smart tahografa i digitalnog tahografa.

Digitalni tahografi su uređaji koji se koriste za praćenje vozača i vozila. Oni beleže podatke o vožnji, kao što su brzina, vreme vožnje, pauze i odmori i služe, pre svega, za sprečavanje prekovremenog rada vozača i poboljšanje bezbednosti u saobraćaju. Međutim, sa razvojem tehnologije, digitalni tahografi su evoluirali u pametne tahografe, koji nude mnogo više od osnovne funkcionalnosti digitalnih tahografa.

 

Šta je digitalni tahograf?

Pre nego što predstavimo razlike između smart tahografa i digitalnog tahografa treba objasniti njihovu osnovnu svrhu, bez ulaženja u to kako se koriste i čemu služe oznake koje se na njemu nalaze. Od 01.5.2006. godine registrovana vozila koja se koriste za putovanja morala su da budu opremljena uređajima koji automatski beleže brzinu i pređenu udaljenost vozila, kao i aktivnost vozača – digitalnim tahografima. Oni se nazivaju prva generacija digitalnih tahografa (G1). Tokom godina, javila se potreba da se uvedu određena tehnička prilagođavanja. Zbog potrebe da se obezbedi dodatna zaštita uređaja od neovlašćenog pristupa, zatim, da se snima drugi signal pokreta ili da se integriše tzv. pravilo jednog minuta, nastale su ukupno tri različite verzije digitalnih tahografa prve generacije:

  • G1V1 – korišćena do 30.9.2011.
  • G1V2 – korišćena od 01.10.2011. do 30.9.2012.
  • G1V3 – korišćena između 01.10.2012. i 14.6.2019.

U slučaju DTCO tahografa nemačkog brenda VDO, verzije izdanja od 1.0 do 3.0a pripadaju prvoj generaciji.

 

Šta je smart tahograf?

Vozila registrovana prvi put 15.6.2019. moraju imati tzv. „inteligentne“ digitalne tahografe, tačnije digitalne tahografe druge generacije, koji poseduju brojne prednosti u odnosu na obične digitalne tahografe. Oni mogu da prenose podatke o upravljanju voznim parkom kompaniji preko takozvanog ITS interfejsa (Intelligent Transportation Sistem), koji je povezan sa globalnim satelitskim navigacionim sistemom i obezbeđuje skup podataka za DSRC daljinski upit (Dedicated Short Range Communication).

Od drugog kvartala 2019. godine instalirana je prva verzija (G2V1) ovih tahografa. To su, na primer, DTCO 4.0 i DTCO 4.0e, koji su dobili određena poboljšanja i dodatne funkcije putem ažuriranja. Od 21.8.2023. godine, druga verzija pametnog tahografa (G2V2) će biti ugrađivana u nova vozila.

Smart tahografi, kao novija generacija tahografa, nude dodatne funkcije koje obični digitalni tahografi nemaju. Ovi uređaji su opremljeni senzorima koji pristupaju satelitskim sistemima što omogućava precizno beleženje pozicije vozila. Preko standardizovanog ITS interfejsa pametni tahograf druge verzije VDO DTCO 4.1 beleži, između ostalih i podatke koji se odnose na:

  • Identifikaciju vozača i vozila
  • Granične prelaze za kabotaže i postavljanje vozača
  • Poslove utovara i istovara
  • Položaj vozila
  • Radno vreme
  • Skraćene periode odmora, koji se mogu uzeti dva puta uzastopno, itd.

Uz praćenje izabranih parametara prevoznici će od sada moći da optimizuju vožnju i smanje troškove. Novi senzor kretanja omogućava sigurnu i pouzdanu komunikaciju između senzora brzine i tahografa uz unapređeni sistem bezbednosti, aluminijumsko kućište i novi naćin kriptovanja podataka.

 

Razlike između smart tahografa i digitalnog tahografa

Kada su u pitanju same razlike između smart tahografa i digitalnog tahografa postoji nekoliko veoma značajnih:

 

Bolja povezanost

Do sada je za čitanje podataka o vremenu vožnje i odmora bio potreban poseban mobilni alat kao što je čitač kartica,. Sa drugom verzijom inteligentnog tahografa, povezanost je dodatno poboljšana. Pored ITS interfejsa, koji mora biti implementiran u nove tahografe, DTCO 4.1 ima i Bluetooth interfejs.

 

Veća bezbednost

DTCO 4.1 je u potpunosti usklađen sa visokim standardima bezbednosti i zaštite podataka i nosi bezbednosni sertifikat u skladu sa standardom ISO/IEC 15408 i nivoom testiranja EAL 4+ (Evaluation Assurance Level). Pored toga, on već koristi podatke iz evropskog satelitskog navigacionog sistema Galileo, što će u budućnosti pružiti dodatnu bezbednost.

 

Automatsko detektovanje trenutne lokacije

Smart tahograf automatski detektuje trenutnu lokaciju komercijalnog vozila i da li je ono prešlo granicu. To čini pomoću evropskog satelitskog sistema – Galilea. Očekuje se da uskoro operater ovog sistema učini dostupnim podatke o poziciji u autentifikovanom obliku. Međutim, čak i u ovoj fazi tranzicije, postoji pravna sigurnost za sve uključene strane zahvaljujući Uredbi (EU 2023/980) koju je nedavno usvojila Evropska komisija.

 

Veći kapacitet za skladištenje podataka

Smart tahograf je već u mogućnosti da čita nove kartice vozača sa proširenim kapacitetom skladištenja, iako one neće biti obavezne pre kraja 2024. godine. Prikupljeni podaci će moći da se čuvaju 56 dana umesto dosadašnjih 28. Pored toga, važno je napomenuti da će novi tahografi moći da obrađuju i sve ostale generacije vozačkih kartica koje su trenutno u opticaju.

 

Razmena podataka sa nadzornim organom dok je vozilo u pokretu

Nadzorni organ će moći da dobije potrebne podatke preko integrisane DSRC antene, i to bez zaustavljanja vozila. Ovi podaci su ograničeni na narušavanje bezbednosti, a vozilo se zaustavlja radi detaljne inspekcije samo ako se uoči neka neregularnost.

 

Preko sedamdeset dodatnih podataka o vozilu

Zahvaljujući standardizovanom ITS interfejsu moguće je razmeniti preko sedamdeset dodatnih podataka o vozilu i vožnji sa sistemima za upravljanje voznim parkom. Uz praćenje izabranih parametara, kao što su npr. prosečna brzina ili broj obrtaja motora, prevoznici će moći da optimizuju vožnju i smanje troškove.

 

Zaključak

Kao što smo videli, razlike između smart tahografa i digitalnog tahografa su brojne. Smart tahografi predstavljaju noviju generaciju tahografa koji nude dodatne funkcije koje digitalni tahografi nemaju. Oni omogućavaju precizno beleženje pozicije vozila, razmenu podataka sa nadzornim organom dok je vozilo u pokretu i dodatne podatke o vozilu i vožnji koji do sada nisu praćeni. Nova tehnologija omogućava sigurnu i pouzdanu komunikaciju između senzora brzine i smart tahografa. Pored toga, uz praćenje izabranih parametara prevoznici su sada u mogućnosti da optimizuju vožnju, povećaju bezbednost i dodatno smanje troškove.

Author: Nikola Srećković